Aaron Siskind. Condizionati ad aspettarci di vedere.

Noi vediamo, come si dice, secondo l’educazione che abbiamo ricevuto. Nel mondo vediamo solo ciò che abbiamo imparato a credere che il mondo contenga. Siamo stati condizionati ad “aspettarci” di vedere. E, in effetti, tale consenso sulla funzione degli oggetti ha una validità sociale. Come fotografi però, dobbiamo imparare a vedere senza preconcetti. Aaron Siskind

Chi era?

Il ruolo premimente che Aaron Siskind ricopre nella fotografia statunitense è dovuto non solo all’originalità del suo lavoro, capace di inserirsi a pieno titolo nella nuova scena artistica del dopoguerra, ma anche al fondamentale apporto che l’autore ha saputo dare nel campo dell’insegnamento della fotografia. Nato da una famiglia ebrea di immigrati russi, si avvicina alla fotografia nel 1929 quando riceve come dono di nozze la sua prima fotocamera. Iscrittosi al circolo fotografico Workers Film and Photo League, tra i più attivi e prolifici di New York, trova un profondo stimolo creativo, e collabora a lavori collettivi di impianto sociale che documentano le vita quotidiana delle classe operaie, così come delle comunità più svantaggiate. È però dagli anni quaranta che Siskind incomincia a intraprendere una radicale evoluzione artistica: comincia ad interrogarsi sul lavore estetico dell’immagine, sperimentando una fotografia creativa e spontanea, priva di qualsiasi intento narrativo. I soggetti sono apparentemente insignificanti: oggetti quotidiani, muri e superfici urbane, elementi naturali, porzioni isolate di realtà che compongono un infinito universo di ricerca, un insieme di segni e forme primitive che l’autore trasforma in composizioni geometriche dalla forte valenza metaforica. Pur conservando lo stile diretto che ha contraddistinto il suo primo lavoro, le fotografie di Siskind rivelano ora un livello inesplorato di significato, proprio dell’immagine stessa, e capace di un’autonoma forza espressiva. Bio da Fondazione Modena Fotografia.

In inglese.

If he wasn’t the first, Aaron Siskind was certainly the preeminent abstract expressionist photographer. The abstract details he presents as new hyper-flat surfaces stand independent of their original subjects.
Abstraction in non-representational art celebrated in the modernist movement early 20th century has taken many forms; Kandinsky’s expressionism, Piccasso’s Cubism, Malevich’s a Constructivism, Stella’s Minimalism, Vasarely’s Op Art, etc) While photography quickly became the gold-standard of realism and consequently it took it longer than painting to embrace abstraction. (It’s arguable that the invention of photography forced painting to embrace abstraction.) Siskind’s images helped establish photography’s credibility as an abstract art.
But what kind of abstraction is Siskind’s abstraction? And what is the function of abstraction in Siskind’s work? Coming late to the game his work aggregates many previous sensibilities and ideas.
Like so many modernist’s he emphasized that what he made was not a representation of something else but “the thing itself” – an idea that has metamorphosed chimera-like since the Greeks and been repurposed by nonrepresentational artists and realists alike. But, while most modernists took pains to avoid including elements that suggest figurative images, Siskind’s images are peppered with them and because of their photographic nature they always reference something else, no matter how covertly. Like Jackson Pollock, Siskind prized directness and immediacy of expression but the personal authenticity derived from this becomes ironic given the essentially appropriative nature of photography. Like Franz Kline, Siskind’s images are riddled with poetic gesture, but none of the gestures in his images are made by hand or by him. Like Wassily Kandinsky, Siskind drew an analogy between his images and musical scores or performances, never mind that he worked without color or purely with tone.
Siskind’s abstraction defies resolution. Perhaps the most interesting thing about Siskind’s abstraction is that so many forms of abstraction and the ideas behind the coalesce into a single arena, the photographic frame.
Siskind’s work fascinated me instantly because in representing so little it demonstrated so much. A literal recording can be supremely abstract. Sometimes a photograph looks nothing like the thing photographed. To photograph is to transform. (And there are many ways to bring about transformation and many kinds of transformations.) A photograph is never the thing it represents and never just a photograph. P. Capongiro

Buona domenica Sara

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